کد مطلب: 205431
ديروز در مذاکرات وين چه گذشت؟
آخرين و مهم‌ترين روزهاي مذاکرات/ لزوم لغو تحريم‌ها به طور موثر و عملياتي
تاریخ انتشار : 1400/12/19
نمایش : 705
مذاکرات لغو تحريم‌ها در وين در حالي روزهاي پاياني خو را طي مي‌کند که گفت‌ وگوها به مراحل مهم و حساس خود رسيده است و همچنان همه طرف‌هاي حاضر در مذاکرات در انتظار تصميم سياسي طرف‌هاي غربي به ويژه واشنگتن هستند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛  با وجود اينکه خبرهاي ضد و نقيضي درباره نتيجه مذاکرات از وين به گوش مي‌رسد اما يک چيز قطعي وجود دارد و آن هم اينکه مذاکرات به مرحله پاياني خود رسيده و آنچه که مسلم است، اينکه طرف‌هاي غربي مذاکرات بايد براي به نتيجه رساندن آن، تصميم سياسي اتخاذ کنند. رمز پيشرفت گفت‌ وگوها و دستيابي به توافق، لغو تحريم‌ها به طور موثر و عملياتي است.

علي باقري مذاکره‌کننده ارشد جمهوري اسلامي ايران که پس از يک سفر کوتاه دو روزه به تهران، بامداد روز گذشته وارد وين پايتخت اتريش شد و در ادامه رايزني‌هاي ديپلماتيک خود با محوريت لغو تحريم‌ها با انريکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌ وگوها و نماينده اتحاديه اروپا در مذاکرات ديدار کرد.

آخرين و مهم‌ترين روزهاي مذاکرات / لزوم لغو تحريم‌ها به طور موثر و عملياتي

مذاکره‌کنندگان کشورمان در وين تلاش کرده‌اند تا خطوط قرمز جمهوري اسلامي ايران در اين دور از مذاکرات رعايت شود.

ميخائيل اوليانوف مذاکره‌کننده روسيه مي‌گويد که «همکاران ايراني همچون شير براي منافع ملي ايران مي‌جنگند. واقعا اين‌طور است و من کاملا جدي هستم. آنها براي هر ويرگول و هر کلمه‌اي مي‌جنگند و به‌ عنوان يک قاعده کاملا موفق‌ هستند. من بايد به اين امر اذعان کنم.»

آخرين و مهم‌ترين روزهاي مذاکرات / لزوم لغو تحريم‌ها به طور موثر و عملياتي

سرگئي لاوروف در نشست مطبوعاتي اظهار کرد که مذاکرات وين مسيري طولاني پيموده و تعداد موضوعات زيادي در اين رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اينکه تحريم‌هاي شديد غرب در مورد ايران هنوز تمام نشده و واشنگتن در اين مساله نقش اصلي دارد، از دولت آمريکا خواستيم در سطح وزير خارجه آمريکا تضمين کتبي بدهد که در روند کنوني گفت‌ وگوها، حقوق ما در سرمايه‌گذاري‌ها و همکاري‌هاي اقتصادي با ايران ضايع نمي‌شود.

در همين راستا، لوان جاگاريان سفير فدراسيون روسيه در تهران در يک نشست خبري درباره اظهارات مقامات روسيه مبني بر اينکه تضامين کتبي آمريکا بايد منافع روسيه و ايران را شامل شود، گفت: آمريکا بايد تضمين بدهد که همکاري‌هاي روسيه و ايران در چارچوب برجام و خارج از آن با دشواري روبه رو نشود و همچنان برخلاف تحريم‌هاي اعمال شده عليه روسيه ادامه پيدا کند.

سفير روسيه در تهران افزود: اين تضامين کتبي شامل طرح‌هاي ما با ايران، نه فقط در چارچوب برجام بلکه در خارج از برجام هم بايد مطمئن باشيم که مشکلاتي وجود نخواهد داشت. آمريکا قابل اعتماد نيست لذا ما مي‌خواهيم در اين زمينه تضمين کتبي و رسانه‌اي داشته باشيم.

آخرين و مهم‌ترين روزهاي مذاکرات / لزوم لغو تحريم‌ها به طور موثر و عملياتي

البته، خبرگزاري رويترز به نقل از يک سخنگوي وزارت خارجه آمريکا که نامش را بيان نکرد، افزود که تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه روسيه به دليل حمله آن به اوکراين به برجام مرتبط نيست و نبايد هيچ تاثيري بر احياي احتمالي اين توافق داشته باشد.

اين سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: تحريم‌هاي جديد عليه روسيه، به برجام ربطي ندارند و نبايد هيچ تاثيري بر اجراي احتمالي اين توافق داشته باشند.

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان نيز دوشنبه شب در گفت‌ وگوي تلفني با سرگئي لاوروف وزير امور خارجه فدراسيون روسيه، با تاکيد بر اين که ايران هم با جنگ و هم با اعمال تحريم مخالف است، گفت: روشن است که همکاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با هيچ‌ کشوري از جمله روسيه نبايد متاثر از فضاي تحريم باشد.

لاوروف نيز با انتقاد از تحريم‌هاي اعمالي عليه روسيه بر اهميت همکاري‌هاي دو کشور در همه زمينه‌ها تاکيد کرد.

آخرين و مهم‌ترين روزهاي مذاکرات / لزوم لغو تحريم‌ها به طور موثر و عملياتي

نماينده اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي در جلسه شوراي حکام با تاکيد بر تعهد اين نهاد اروپايي بر احيا و حفظ توافق هسته‌اي، درباره برخي اقدامات هسته‌اي ايران که در نتيجه خروج يک‌جانبه آمريکا از اين توافق انجام شده‌اند، ابراز نگراني کرد و گفت: لغو تحريم‌هاي هسته‌اي بخشي ضروري از توافق در وين است.

در اين ميان، خبرهاي مختلفي توسط خبرنگاران از وين مخابره مي‌شود و برخي ادعا مي‌کنند که متن توافقات در وين نهايي شده است؛ اما به اذعان مذاکره‌کنندگان حاضر در وين هنوز بخش‌هاي مهمي از متون باقي‌مانده است که حل و فصل آنها نيازمند تصميم سياسي واشنگتن است. با وجود پيشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمي باقي مانده و توافق نهايي هنوز حاصل نشده است و زمان قطعي براي آن وجود ندارد.

دور هشتم مذاکرات از ششم دي‌ماه سال جاري در وين آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکميل پيش‌نويس متن توافق و تصميم‌گيري در مورد برخي موضوعات اختلافي بوده‌اند.

منبع: ايرنا

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg